El 2023, any de creixement per a CIPO
- El volum de treballadors/es amb discapacitat a CIPO ha augmentat durant el 2023 fins a les 93 persones, cinc més que l’any anterior.
- També ho ha fet el volum de persones ateses tant al Centre Ocupacional (+6) com a les llars residència (+5) i clients que han confiat en els nostres serveis (+60).
CIPO ha publicat la Memòria d’activitats del 2023, on es recullen els bons resultats, millors que l’any anterior, incrementant el nombre de treballadors i treballadores així com les persones ateses al Centre Ocupacional i a les dues llars residència que gestiona l’entitat. D’una banda, actualment hi ha 32 residents (cinc més que al 2022, gràcies a la concertació del total de places), 20 a la del Parc Central i 12 a Pasqual Tula, amb una mitjana d’edat de 52 anys. D’altra banda, pel que fa a l’equip humà és de 203 persones, de les quals 93 són treballadors/es amb discapacitat intel·lectual, i enguany s’han atès 110 usuaris/es d’entre 18 i 71 anys al Centre Ocupacional. Aquests són els tres eixos principals que articulen la tasca de CIPO en la seva plenitud, que es divideixen en múltiples subàrees per contribuir a l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible fixats pels estats membres de les Nacions Unides.
Treball digne i de qualitat
La plantilla de treballadors/es amb discapacitat ha crescut en cinc persones més respecte el 2022, arribant així a les 93. Els serveis amb més contractació són l’industrial i el de jardineria, on destaquen els 32.500 kg de roba rentada i les 57 hectàrees desbrossades (un 12% més de terreny que al 2022) entre gener i desembre. No obstant això, L’Amanidor, el Servei de Restauració i Càtering, ha iniciat un creixement important consolidant els dos espais gastronòmics així com l’equip de professionals, que ja compta amb 7 persones amb discapacitat. Destacar, també, els cinc estudiants en pràctiques provinents de l’Escola d’Educació Especial Xaloc, principal col·laborador del projecte, i també de Xalest que han passat pels dos restaurants.
Per tot plegat, Jordi Garcia, el gerent de CIPO, ha posat en valor “la contribució de l’entitat per garantir el dret al treball de les persones amb discapacitat intel·lectual així com per fer-lo cada vegada més extensiu, tant pel volum de contractació com pel de producció”. En aquesta línia, una xifra que recull tota aquesta feina és el fet que CIPO ha guanyat 60 clients nous i que, al mateix temps, la satisfacció d’aquests també ha incrementat.
Reducció de les desigualtats
Més enllà de les tasques de formació, ocupació i atenció assistencial, en alguns casos també s’han portat a terme projectes per millorar el benestar físic i emocional a través de sessions de fisioteràpia per a treballadors/es del Centre Especial de Treball i persones ateses al Centre Ocupacional, per exemple, o projectes per impulsar el benestar emocional a través de l’expressió artística. Tot un seguit d’iniciatives que complementen les diferents jornades d’activitat física així com de tennis i natació que han realitzat més d’un centenar d’usuaris/es per posar en pràctica hàbits saludables.
Consum responsable
D’una banda, CIPO ha executat alguns canvis en les diferents instal·lacions per ser un centre més sostenible: a la seu de l’entitat s’han instal·lat 200 plaques solars i, a la llar-residència de Pascual-Tula, 13. En total ens permetrà estalviar més de 50.000 kg de CO2 al cap de l’any. També s’han canviat els punts de llum per LEDs, s’ha incorporat un vehicle elèctric a la flota i s’ha retirat el fibrociment d’una part de la teulada de la seu al carrer Himàlaia. Aquesta última, gràcies a una subvenció de la Fundació ONCE.
D’altra banda, des de les naus de Castellar del Vallès, el Servei de Gestió de residus ha recollit 147.469 kg d’oli (un 28% més que al 2022), 73.145 kg de càpsules de cafè (+19%) i 73.154 kg de roba (+34%).
El 2023, nou full de ruta
Enguany també ha estat un any important perquè ha suposat l’inici d’un nou Pla Estratègic, que s’estendrà fins al 2026. Després d’un període de reflexió i a través d’un procés participatiu, CIPO es reafirma amb la seva missió, visió i valors i traça uns eixos estratègics enfocats a donar resposta a tota la sèrie de necessitats detectades per aconseguir-ho, com ara l’envelliment de les persones ateses, el foment de la inserció del col·lectiu en empreses ordinàries o la digitalització dels processos.
“És molt important tenir en compte el parer de les persones que coneixen més que ningú el dia a dia de l’entitat. Només escoltant-les es prendran les decisions encertades que ajudaran a afrontar amb èxit els reptes que té avui la nostra ciutat”, ha explicat Joan Madaula, president de CIPO. “És un pla ambiciós, però a la vegada realista i només es podrà dur a terme amb la implicació i participació de tots els agents que, d’una manera o una altra, estan lligats a l’entitat: professionals, gerència, consell rector, famílies, administracions i ciutadania”, ha afegit Madaula.
No s'ha publicat cap comentari.