L’especacle “Al meu aire!” aconsegueix aixecar el públic de l’Estruch
Divendres i dissabte al vespre, CIPO va presentar Al meu aire!, la culminació del projecte de creació artística i comunitària CIPO 4651, impulsat conjuntament amb l’Estruch. Set persones ateses a l’entitat, dues professionals del Centre Ocupacional i els directors i directores artístics de l’espectacle van pujar a l’escenari disposats a trencar estigmes i reivindicar que tothom ha de tenir un lloc en el món de les arts escèniques.
Jordi Garcia, gerent de CIPO, ha valorat molt positivament aquesta primera experiència teatral a l’Estruch: “El gran pas que hem fet és oferir un entorn professional per a la creació artística, trencant les barreres amb què es troben les persones amb discapacitat a l’hora d’accedir al món cultural i els estereotips i prejudicis que pugui tenir el públic, que va sortir molt emocionat”. En vista d’aquest èxit, tant per les sensacions dels protagonistes d’Al meu Aire! com per la resposta de les gairebé tres centes persones que van assistir a l’Estruch a veure l’obra, la intenció de l’entitat és continuar treballant per millorar l’accessibilitat a la cultura del col·lectiu així com per fomentar una alternativa cultural a les cartelleres de la ciutat.
Un viatge a bord del vol CIPO 4651
Al meu aire! és la culminació d’un procés de creació artística molt particular, ja que el grup s’iniciava en el món del teatre alhora que es preparava el muntatge. Durant els sis mesos d’assajos, l’equip de direcció artística va utilitzar el joc escènic per conèixer els/les membres del repartiment i articular l’obra, creant escenes centrades en les seves preferències i habilitats, combinant el circ, la dansa i el teatre.
L’espectacle, dirigit per Jordi Cortés, Glòria José, Dela i Tona Punsola, vinculats a la companyia Liant la Troca i al col·lectiu la Crispeta, convida el públic a fer un viatge de no retorn, on tot es fa a la seva manera, al seu aire. Amb una posada en escena que reforça la presència dels i de les intèrprets, destaca la gran força estètica i emocional del muntatge, visualment molt poètic, gràcies a les figures que es creen, els colors, els jocs de llums i ombres i la música, que juga un paper fonamental.
Una de les constants que es repeteix durant tot l’espectacle és l’equilibri, ja sigui a través dels propis cossos o amb diversos objectes, en solitari o en grup. S’han pogut veure acrobàcies aèries, en cordes i en cèrcol, equilibris amb diverses estructures o elements, figures humanes o composicions amb persones i objectes. És, precisament, a través de l’equilibri que s’ha treballat la superació de les pors i dels propis límits, així com la confiança en els altres i la cohesió d’equip, imprescindible per portar a terme molts dels números que es presenten.






A més del suport de l’Ajuntament de Sabadell a través de l’Estruch, ha estat necessari cercar col·laboracions i finançament addicionals per poder desenvolupar el projecte. Gran part dels fons provenen de la recaptació de l’últim Outlet de CIPO, celebrat al maig d’aquest any: “És molt emocionant veure com tota la feina que hi ha darrera de l’Outlet, amb tanta gent implicada, aconsegueix fer realitat projectes com aquest, que aporten un valor afegit a l’atenció que oferim a les persones usuàries”, comenta Joan Madaula, president de CIPO.
El projecte també rep el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, de la Diputació de Barcelona i de Ferrocarrils de la Generalitat, que ha cobert els desplaçaments setmanals a l’espai d’assaig.


