CIPO impulsa l’accessibilitat cognitiva amb un nou web en lectura fàcil i millores als seus espais

CIPO impulsa l’accessibilitat cognitiva amb un nou web en lectura fàcil i millores als seus espais

CIPO ha fet un pas endavant en el seu compromís amb l’accessibilitat cognitiva amb la posada en marxa del nou web corporatiu en lectura fàcil, una eina pensada perquè tothom pugui entendre millor la informació i navegar per l’entorn digital amb més autonomia.

La lectura fàcil és una metodologia que adapta els textos, el disseny i l’estructura de la informació perquè sigui clara, comprensible i accessible per a tothom, especialment per a persones amb dificultats de comprensió lectora, discapacitat intel·lectual, trastorns de l’aprenentatge, persones grans o persones amb un baix domini de la llengua.

“L’accessibilitat cognitiva és una qüestió de drets. No es tracta només d’adaptar espais o textos, sinó de garantir que totes les persones puguin entendre el seu entorn i prendre decisions amb autonomia. És una aposta per garantir el dret a entendre i a participar plenament en la societat.”, afirma Jordi Garcia, gerent de CIPO.

Es pot accedir al web en lectura fàcil a través del web cipo.cat o a lecturafacil.cipo.cat.

 

Un pas més en una estratègia global d’accessibilitat cognitiva

La nova web en lectura fàcil s’emmarca dins d’una estratègia més àmplia, contemplada al Pla d’Accessibilitat Cognitiva de l’entitat, un document que defineix criteris, accions i millores per fer més entenedors tots els entorns de l’entitat, tant digitals com físics, i la informació.

En aquest sentit, CIPO ha portat a terme diverses actuacions. D’una banda, la creació de la web en lectura fàcil i l’adaptació de diversos textos clau de l’entitat, com ara els estatuts, manuals i altra documentació interna, per garantir una millor comprensió de la informació, amb la col·laboració de la Fundació Aspros. D’altra banda, actualment CIPO es troba en el procés de millora dels entorns físics de les seves instal·lacions del carrer de l’Himàlaia, amb l’objectiu de potenciar l’autonomia en els desplaçaments i facilitar que tothom pugui entendre i orientar-se dins l’entorn. Aquest procés ha comptat amb l’assessorament de LaFACT, que ha dut a terme una auditoria d’accessibilitat cognitiva i ha elaborat propostes de millora a partir del treball del seu grup de validadors d’espais, format per persones amb discapacitat intel·lectual que han visitat els equipaments per analitzar-los i identificar com fer-los més entenedors.

Aquestes actuacions inclouen elements com la substitució de senyalització actual per una més clara i la instal·lació de nova, l’ús de pictogrames, la simplificació i reorganització de missatges i disseny de diversos recorreguts.

 

Un compromís de llarg recorregut

L’accessibilitat cognitiva no és nova a CIPO. Des del 2020, l’entitat disposa d’una Comissió d’Accessibilitat Cognitiva, la qual treballa de manera transversal per incorporar aquesta mirada a tots els projectes i serveis. “Quan un espai o una informació és clara, tothom hi surt guanyant. Les millores d’accessibilitat cognitiva són necessàries en el dia a dia de les persones amb discapacitat intel·lectual o amb dificultats de comprensió, però són útils per a tothom”, destaquen des de la Comissió d’Accessibilitat Cognitiva de CIPO.

A més, CIPO forma part activa de la Xarxa d’Accessibilitat Cognitiva de Dincat, des d’on es promouen activitats, formacions i materials en aquest àmbit a Catalunya i Andorra.


Totes aquestes accions han estat possibles gràcies als ajuts de l’Ajuntament de Sabadell, destinats a impulsar l’autonomia de les persones amb discapacitat, i al suport de la Generalitat de Catalunya, a través de diverses línies d’ajuts de finançament orientades a la millora de l’accessibilitat i la inclusió.